De watersportvereniging in de kop van Overijssel. Daar waar iedereen mee telt.

NK 16m2 van 2 t/m 5 september 2010

Belevenissen op de Braassem

Woensdagavond togen wij, Jan Volk en ik, naar “Noorderhem” in Roelofarendsveen.

Jan de Haan nam onlangs de Molenaar wedstrijdfok in ontvangst die hij tijdens de NK 16m2 op de Braassem had gekregen

De boot had ik er al eerder naartoe gereden en het tentje was al opgezet. Op een “stille” locatie, had ik gevraagd aan de havenmeester. Dan zouden we immers ook nog een beetje kunnen genieten van onze broodnodige nachtrust?
Eenmaal aangekomen op de camping constateerden we dat onze tent rondom helemaal was volgebouwd met nog véél meer tenten. Helemaal zó ingericht dat de gezamenlijke bivak direct naast onze tent was; heel gezellig, maar daar ging onze nachtrust ….. En toch even wennen, zo’n tentje, want het was verrekte koud de 1e nacht. De volgende nachten brachten extra handdoeken soelaas.
De volgende morgen het water op, verdeeld in 4 groepen van 15 boten, streden we steeds met 2 groepen tegen elkaar. De wind draaide regelmatig en vaak meer dan 30 graden. Het was vlaagjes zoeken en op het juiste moment overstag. De cracks profileerden zich al snel, voor ons waren het achterhoede gevechten. Uiteindelijk stonden we na de 1e dag 55e van de 60 boten. Na afloop de boot afgedekt en lekker gegeten en gedronken. Voor sommigen werd het érg laat; ongelofelijk hoe sommige mensen dat volhouden. De 2e dag gingen we als de brand en lagen we in het laatste kruisrak notabene 1e !! We voeren vol goede moed naar de boventon om aansluitend te finishen. Helaas; misrekening; de boventon hoefde niet meer gerond te worden. Halve wind naar de finish dus. Gelukkig werden we toch nog 7e. Een fantastische prestatie. Aan het eind van de dag stonden we 52e; 3 plekjes gestegen.
Zaterdags werden we verblijd met een bezoek van Bert en Geesje. Met enkele tactische tips van Bert gingen we op pad.
Toen we de haven uitvoeren merkte Jan op dat er een scheurtje in de lichtweerfok zat. Op weg naar de start hebben we aan Jaap Jongsma (eigenaar van Molenaar zeilen) gevraagd wat er aan te doen. Het laatje werd leeggehaald en plakkers gezocht. Helaas; Alles zu Hause. Op hoop van zegen dus; gelukkig waaide het nauwelijks. De fok bleef heel en we finishten op een 10e plaats. ’s Avonds stond ons een verrassing te wachten. Tijdens het uitreiken van de dagprijzen werd ik naar voren geroepen en werd mij een nieuwe Molenaar wedstrijdfok door Jaap aangeboden. Fantástisch toch?
Zondag waaide het lekker, zo’n 10 knopen en leerde ik dat omrekenen naar Bft je de knopen + 5 gedeeld door 5 moet doen; 3 Bft dus. We zouden 3 wedstrijden varen en de verschillen tussen de top 5 in de Gold‐fleet waren nog nooit zo klein geweest. Op deze zonovergoten dag kwamen we Jan en Liesbeth Hagedoorn op het water tegen. Ze hadden de rubberboot meegebracht en lagen lekker te genieten bij de bovenboei. Met een goede 1e wedstrijd die dag stegen we naar de 47e plaats. Ewout Krens werd uiteindelijk (voor de 2e keer) Nederlands Kampioen met Hans van Drunen 2 en Klaas ’t Hoen 3.
Een prachtig toernooi op een even zo mooi wedstrijdwater met een puik walgebeuren en een goede organisatie. Volgend jaar de Beulaker, en geloof me; ze komen allemaal. We gaan er een mooi feestje van maken !