De watersportvereniging in de kop van Overijssel. Daar waar iedereen mee telt.

4e clubwedstrijd, verslag 16m2: Een Janboel op de Belter

Schreef ik de vorige keer dat veel gezinsleden in de 16 m2 met de wedstrijden meedoen, deze keer wil ik jullie niet onthouden dat er toch eigenlijk ook wel erg veel Jannen vertegenwoordigd zijn.
Zeilde Jan Busbroek deze keer verdienstelijk naar de dagoverwinning (gefeliciteerd Jan!), werd Jan Hagedoorn de 2e wedstrijd knap 3e voor Harmen Bouwstra en deed Jan Volk voor het eerst mee in een wedstrijd bij mij. Dan misten we deze keer nog Jan Dijkstra en Jan Hageman. Met 6 Jannen een behoorlijke Janboel …
Dan de wedstrijden. Windguru gaf al aan dat het hard uit het noorden zou gaan waaien, dus we waren voorbereid! Jan Volk viel ’s morgens een grote verrassing ten deel, want om 9.00 uur zat ik nog steeds zonder bemanning en zei hij volmondig “ja” op mijn verzoek mee te zeilen. Jan had wel eens in het grijze verleden in trapeze gehangen, maar nog nooit een wedstrijd gevaren.
Jan en ik moesten elkaar toch even wegwijs maken in de boot en daarmee was ik helemaal de tijd vergeten. Harmen Bouwstra was op het startschot weg en nam gelijk een grote voorsprong die voor alle anderen niet meer in te halen bleek. Proficiat Harmen! Alle aandacht was nodig met 5 Bft met uitschieters tot 6 ½ en windschiftingen van meer dan 20 graden. Ik denk dat veel bemanningen wel een keer gedacht zullen hebben dat het einde wedstrijd zou zijn. Ik heb 2 keer gedacht dat we om zouden slaan en heeft mijn bemanning ons gered door ‘gewoon’ stavast in trapeze te blijven terwijl ik de boot in viel en het water met bakken de boot in stroomde. Ik wist tot dat moment niet dat een kwadraat zó scheef kon gaan en dan toch nog weer overeind komt. En ooh ooh, wat ging het hard! Geloof me; ik heb volgens mij écht Ellis horen gieren van plezier. Gaandeweg de 1e wedstrijd tekende zich een subgroep achter Harmen af van 3 boten en was het stuivertje wisselen tussen Jan Busbroek, Harry Breman en ons. Nog even dachten we dat Jan Busbroek vlak voor de finish om zou slaan, maar kwam ook zijn kwadraat miraculeus weer overeind en kwam Rob Schipper door een steengoede laatste slag nog héél dichtbij, maar konden wij de 4e plek nog net behouden.
De wedstrijdleiding meldde aansluitend uitstel, het waaide boven 6 Bft. Gelukkig nam de wind in de middag iets af en konden we na de lunch het water weer op. Op weg naar de boot zag ik nog hoe Harry Gierveld door de vrouw (Annet) van z’n bemanning (Roland) werd geknuffeld en in z’n zwemvest werd gehesen. Wát een bemanning hé?! Hoewel het nog steeds knetterhard waaide, waren de extreem harde vlagen eruit. Tijdens het heen en weer varen voor de start zagen we dat enkele automobilisten hun auto op de dijk aan de kant zetten om het schouwspel te bekijken. Hoewel Gerard Bralten nog volop in plané langs kwam suizen, heeft hij toch niet meegedaan en moest ook Ellis capituleren door de harde wind.
Dit keer stond mijn klokje goed en kon ik de boot meer dan een minuut op de startlijn stil houden. Hoewel Harmen dit ook zo beoogde, ging het bij hem volledig verkeerd en miste hij zelfs pin-end, waardoor hij als laatste van start ging. Wij waren goed weg met een spannend 1e rak, waarin vaak ‘bakboord’ aangeroepen is en getwijfeld werd tussen “achterlangs” of “meeklappen” overstag. Harmen verkoos als enige een lange 1e stuurboordslag en kwam weer goed terug in de wedstrijd. Het moet voor de wedstrijdleiding op het startschip een spectaculair gezicht geweest zijn toen alle kwadraten vanaf de boventon volop in plané voorbijkwamen richting boei 4! Ook het volgende rak werd volop gestreden en lagen alle boten heel dicht bij elkaar. Toch namen de beide Jannen (4447 en 4367) stukje bij beetje meer afstand van de rest en ontspon zich tussen ons een spannende strijd, waarin vaak stuivertje werd gewisseld. In de lange ruime wind baan van boei 7 naar boei 2 liepen wij beiden in een vlaag spectaculair uit op de rest en profiteerde de 4447 een keer beter van een vlaag waardoor ze over ons heenliepen. Afgekeken van Rob ’s morgens klapten wij vroeg in het laatste kruisrak naar stuurboord en dachten we de buit binnen te hebben, maar misten we boei 10 en moesten we ruime wind terug. In deze wedstrijd ging Jan Busbroek op exact dezelfde plek als ’s morgens weer bijna vlak voor de finish ondersteboven, ging Hans Doze in een winddraaiing bij Rob overboord, kreeg Harmen een aanvaring met Jan Hagedoorn en voer Harry Gierveld z’n mast overboord. Kortom; er gebeurde van alles.
Een 3e wedstrijd werd door de wedstrijdleiding afgeblazen en daarmee eindigde een fantastische wedstrijddag, waarin mijn bemanning Jan Volk zich geweldig heeft gemanifesteerd. Hartstikke bedankt Jan! Om 5 uur werd nog volop nagepraat tijdens de prijsuitreiking, waarbij Hillaart Rijnvis alle zeilers nog op een rondje trakteerde voor de geboorte van z’n kleindochter. Een ludiek idee; bedankt Hillaart. Het was in alle opzichten een enerverende dag!